divendres, 11 de març del 2011

USOS DE LES TIC EN EDUCACIÓ

Durant aquesta sessió hem estat parlant dels usos de les TIC en l'educació i hem estat tractant els recursos tecnològics en els processos d'ensenyament i aprenentatge a través de la següent presentació:

Les tecnologies de la informació i la comunicació han recorregut un llarg camí per a fomentar la innovació en l'ensenyament i millorar els processos i els resultats de l'aprenentatge. El Projecte EDUCAT1x1, a més de noves dotacions a les aules (pissarres digitals interactives, més connectivitat wi-fi) i la disponibilitat d'un ordinador portàtil per cada alumne, comprèn el desplegament exploratori dels llibres de text en format digital. Aquesta actuació vol ser una aportació més destinada a l'adquisició i el desenvolupament de les competències necessàries en la societat del coneixement.

Seguidament, a partir del reportatge sobre el projecte EDUCAT 1x1 que es pot trobar a http://www.edu3.cat/Edu3tv/Fitxa?p_id=57687 analitzarem els elements que intervenen a l'hora d'utilitzar les TIC en l'entorn escolar.

Anàlisi de l'ús de les TIC en el projecte EDUCAT 1x1:



- Infraestructures (equipaments, accés a la xarxa, programari, disponibilitat, ubicació...etc.)
- Gràcies a aquest tipus de mètode es fa molt més fàcil el treball col·laboratiu.
- Treballar amb ordinadors és molt més fàcil, segons els alumnes i les classes són més entretingudes.
- Tenen un món a les seves mans.
- El wi-fi és essencial pel projecte. Sense wi.fi no es poden consultar els llibres digitals.
- L'accés a la xarxa és sovint un impediment ja que a vegades l'internet falla i el programa se'ls penja.
- En relació als equipaments podríem dir que les aules no estan preparades per les activitats. Els nens no disposen d'endolls per quan se'ls acaba la bateria.
- El programari és adequat però tot i així, falten llibres digitals per algunes assignatures.
- El programari en general és bastant obert.
- Recursos (ús de llibres didàctics, així com altres recursos i entorns de treball online)
- S'utilitzen vídeos interactius per tal de fer les explicacions més clares.
- En ocasions " una imatge val més que mil paraules".
- Combinen els llibres digitals i el moodle.
- S'adquireixen els coneixements d'una manera molt més dinàmica i col·laborativa.
- Metodologies (dinàmiques de treball, elements a tenir en compte)
- Ara els temps han canviat; la idea clàssica del professor al davant ha canviat. Ara el professor està al darrere de l'aula.
- La formació professional és necessària per tal d'intercanviar experiències, col·laborar entre ells per tal de millorar els projectes,etc.
- El professorat ha d'estar engrescat amb el projecte.
- Hi ha d'haver un canvi en la metodologia. Els alumnes han de construir l'aprenentatge i els professors cada vegada són més orientadors.
- Amb aquest nou sistema, els professors s'han de preparar més les sessions.
- El professorat ha de tenir una ment oberta, ha de ser una persona facilitadora i obrir portes al món.

Altres aspectes a tenir en compte :

- Quin és el rol del docent? La introducció de les TIC modifica la relació professor-alumne?

El professor ha passat d'explicar el tema en primera persona a estar al darrera de la informació. el professorat cada cop té més el paper d'orientador, de guia, d'acompanyant en el procés d'educació.

- Quin és el rol de l’alumne?

Amb la introducció d'aquest nou projecte, els alumnes adquireixen un rol més autònom en el seu aprenentatge i, a la vegada, poden col·laborar entre ells. L'adquisició de coneixements és més pràctica, més entretinguda.

- Formació del professorat.

És necessària la formació professional per tal d'intercanviar experiències, col·laborar entre ells, fer diverses reunions,etc. El professorat s'ha de formar i ha de tenir una ment oberta i ha de ser una persona facilitadora.

- Quines competències es pretén que l’alumne adquireixi mitjançant l’ús de les TIC?

La cohesió amb els seus companys i a l'hora, l'autonomia d'aquests en el seu procés d'aprenentatge.

- Crítiques que ha tingut la implantació del projecte EDUCAT 1x1

Una de les crítiques que hi ha hagut és que no tothom ha pogut rebre els ordinadors i que no tots els centres han pogut posar en pràctica aquest projecte.

A partir de l’anàlisi dels elements esmentats, valoreu el projecte. Considereu que la iniciativa EDUCAT 1x1 pot contribuir a la reducció del fracàs escolar? Quins són els elements imprescindibles per a què el projecte tingui èxit?

Per una banda, trobo que tot aquest projecte està molt bé i és una bona manera de fomentar la col·laboració entre els alumne i l'autonomia a a la vegada. A més, els alumnes aprenen d'una manera més pràctica que no pas amb els llibres, d'una manera més entretinguda, divertida i fàcil. A part d'això, utilitzen recursos educatius com són les imatges, els vídeos... per tal d'entendre millor tot allò que els expliquen a classe i, per tant, els hi és més fàcil.

No obstant, jo personalment penso que aquest projecte té més inconvenients que no pas avanatges. En el vídeo ens ho fan veure com si fos un projecte molt bo i només ens ho ensenyen des d'una perspectiva positiva, però tot i així, cal remarcar també els problemes.

Jo crec que aquesta iniciativa EDUCAT 1x1 no contribuirà a la reducció del fracàs escolar.

Penso que pels nens no és bo treballar amb ordinadors ja que el fet que puguin accedir a Internet fa que moltes vegades puguin distreure's en pàgines com el Facebook, Skype, fotos,vídeos,etc. Jo crec que els ordinadors, més que ajudar als nens, el que fan és distreure'ls ja que si tenen una pantalla davant,estaran més atents de la pantalla que no pas de les explicacions del docent i això és un problema. La solució llavors quina seria? A més, quan se'ls enduen a casa passa el mateix. Com que els deures els han de fer per ordinador es distreuen més que no pas si ho fessin en format paper. Llavors aquí què hauríem de fer? penso que és un problema i no estic gaire d'acord amb el projecte.











Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada